مزیت روغن بنفشه

گل بنفشه خواص شگفت انگیز و بسیار زیادی دارد، اما تولید روغن از گل‌های بنفشه بومی ایتالیا، فرانسه، یونان و چین نیز ویژگی‌های منحصر به فردی را به همراه دارد.

اسانس بنفشه از طریق فرایند استخراج حلال گل‌ها و برگ‌های این گیاه حاصل می‌شود. به عبارت بهتر برای این کار قسمت‌های مربوط به گیاه در یک ظرف بسته که حاوی یک روغن دیگر است قرار می‌گیرد، سپس بخش‌های گیاه شروع به تجزیه شدن می‌کند و روغن حلال و ناخالصی‌هایی از آن باقی می‌ماند. پس از تصفیه ناخالصی‌ها آنچه که باقی می‌ماند به عنوان روغن بنفشه شناخته می‌شود.

مسئله‌ای که وجود دارد این است که برای تولید روغن بنفشه نیاز به حجم زیادی از این گیاه می‌باشد. به عبارت بهتر ممکن است ۱۰۰۰ کیلوگرم برگ بنفشه تقریباً یک کیلوگرم روغن به جای بگذارد. به همین دلیل قیمت آن کمی بالا می‌باشد، اما قطعاً ارزش سرمایه گذاری دارد، چرا که روغن بنفشه حاوی خواص درمانی مفیدی هست که ارزش دارویی بالایی ارائه می‌دهد.

مزیت روغن بنفشه

همانطور که به آن اشاره کردیم روغن‌ بنفشه خواص و مزایای بسیار زیادی به همراه دارد. چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های آن این شامل این موارد است:

  1. کمک به شفافیت و درمان پوست
  2. تسکین دردها
  3. تقویت سلامت روان
  4. کمک به تنفس بهتر
  5. درمان بی خوابی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. کمک به شفافیت و درمان پوست

با مصرف روغن بنفشه، پوستی به زیبایی گل بنفشه داشته باشید. روغن بنفشه در درمان بسیاری از مشکلات و عارضه‌های پوستی مفید واقع می‌شود، زیرا بسیار سبک است و حس خفیف و ملایمی از خود به جای می‌گذارد. این ماده برای تسکین پوست یک محصول ایده‌آل به شمار می‌آید و می‌تواند درمان طبیعی برای مشکلات پوستی مانند آکنه و اگزما باشد. خاصیت مرطوب کنندگی آن نیز باعث شده است که روغن بنفشه برای پوست‌های خشک به شکل موثری عمل کند.

از آنجایی که این ماده خاصیت ضد التهابی دارد قادر به درمان پوست‌های حساس، تحریک شده یا ملتهب ناشی از آکنه می‌باشد. خاصیت ضد عفونی‌ کننده و ضد میکروبی آن موجب پاکسازی پوست و از بین بردن باکتری‌های موجود بر روی سطح و عمق پوست می‌شود، به همین دلیل روغن بنفشه می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌های پوست و گسترش مشکلات آن کمک کند.
بنابراین، بهتر است به جای خریدن محصولات پوستی گران قیمت که اغلب آن‌ها حاوی مواد شیمیایی مضر هستند، از یک ماده طبیعی برای درمان شرایط پوستی خود استفاده کنید.

مزایای روغن بنفشه

۲. تسکین دردها

فواید روغن بنفشه برای سلامتی فوق‌العاده است، همانطور که به آن اشاره کردیم اسانس بنفشه و روغن آن حاوی ترکیبات ضد التهابی است. به این معنی که درمان عالی و طبیعی برای مشکلات مختلف ناشی از مفاصل سفت و دردناک یا دردهای عضلانی مانند رماتیسم، آرتروز و نقرس می‌باشد. به همین دلیل می‌تواند موجب تسکین درد ناشی از چنین شرایطی باشد.

علاوه بر این روغن‌ بنفشه موجب تحریک گردش خون در عضلات شده و باعث می‌شود که این مسئله درد آن منطقه را کاهش دهد. همچنین می‌توان از این ماده برای درمان دردهای ناشی از سردرد، میگرن یا سرگیجه استفاده کرد. به همین دلیل روغن بنفشه ویژگی‌های جامع و چند منظوره‌ای برای کاهش درد ارائه می‌دهد.

۳. تقویت سلامت روان

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود شما دچار سردرد شوید، اما بیشتر از آن ممکن است ناشی از استرس باشد. تنش و نگرانی مسائل روزانه باعث استرس، فرسودگی، خستگی، سرگیجه و اضطراب می‌شود، اما روغن بنفشه یک ماده قدرتمند است که به کاهش این موارد کمک می‌کند. مانند بسیاری از روغن‌ها این ماده نیز خواص آرامش بخش و درمانی را به فرد القا می‌کند.
به همین دلیل به سلامت روان شما کمک می‌کند. مهم‌ترین ویژگی آن این است که طبیعی بوده و فاقد مواد شیمیایی است که ممکن است عوارض جانبی داشته باشد.

۴. کمک به تنفس بهتر

روغن بنفشه همچنین دارای خاصیت تجزیه کنندگی است. به این معنی که به شل شدن مخاط و خلط اضافی در دستگاه تنفسی و بینی شما کمک می‌کند. در نتیجه این مسئله منجر به پاک شدن احتقان و ایجاد جریان هوای آزاد می‌شود و سیستم تنفسی شما بدون وجود مانعی عملکرد خود را با سهولت بیشتری انجام خواهد داد. روغن بنفشه در کاهش مشکلات تنفسی شایع مانند سرماخوردگی، سرفه، آنفولانزا، برونشیت و سینوزیت‌های مختلف و درد بسیار موثر خواهد بود.

مزایای روغن بنفشه

۵. درمان بی خوابی

اثرات روغن بنفشه در درمان بی خوابی فوق‌العاده است، داشتن یک خواب خوب و با کیفیت در شب برای اطمینان از سالم بودن اندام‌های حیاتی و عملکرد صحیح سیستم‌های مختلف بدن بسیار ضروری است. این مسئله تضمین کننده این است که شما در طول روز قادر هستید به طور موثر از لحاظ جسمی و روحی کارهای روزانه خود را انجام دهید. به همین دلیل روغن‌ بنفشه با خواص آرامش بخش موجب افزایش کیفیت خواب شما، استراحت و آرامش بیشتر می‌شود و با رفع تنش به شما کمک می‌کند تا از یک درمان طبیعی برای بی خوابی و مشکل در خواب استفاده نمایید، بدون آنکه مجبور به مصرف قرص‌های خواب آور و تحمل عوارض جانبی آن باشید.

چگونه از روغن بنفشه استفاده کنیم؟

پس از آنکه در مورد مزایای بیشمار روغن بنفشه آموختید، لازم است که بدانید چگونه می‌توانید از آن استفاده کنید. برای بهبود تنفس تنها کافی است چند قطره روغن بنفشه را در دستگاه بخور خود اضافه کرده و آن را در کنار میز و یا تخت خود قرار دهید. علاوه بر آن می‌توانید چند قطره از آن را درون یک کاسه آب جوش اضافه کنید و بخارهای خارج شده از آن را استنشاق کنید.

برای کاهش درد ناشی از درد مفاصل و ماهیچه، کافی ست چند قطره از روغن بنفشه را در ناحیه مورد نظر بریزید و شروع به ماساژ دادن آن کنید. علاوه بر آن می‌توانید ۴ قطره روغن بنفشه، ۳ قطره روغن اسطوخودوس و ۲ قطره روغن بادام شیرین را با هم مخلوط کرده و در مناطق آسیب دیده اضافه کنید و شروع به ماساژ دادن آن کنید. به عنوان نوعی درمان آروماتراپی برای خواب و کاهش استرس می‌توانید روغن بنفشه را در دستگاه بخور خود اضافه کنید و یا از اسانس بنفشه در اسانس سوز خود استفاده کنید.

در نهایت به یاد داشته باشید که روغن بنفشه هرچند یک داروی گیاهی و طبیعی است با این حال بهتر است اطمینان حاصل کنید که نسبت به آن حساسیت نداشته باشید، بنابراین قبل از استفاده موضعی ابتدا تست پوستی را انجام دهید و پس از اینکه اطمینان حاصل کردید هیچ گونه واکنشی از سمت بدن ایجاد نمی‌شود می‌تواند از آن استفاده کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *