دلایل استفاده از روغن بنفشه

همانطور که از نام این ماده بر می‌آید، این روغن با استفاده از گل بنفشه به دست می‌آید. گل بنفشه گیاهی است به رنگ بنفش خوشرنگ و تیره که برگ‌های کوچکی دارد و بسیار خوشبو و معطر است. انواع گونه‌های گل بنفشه وجود دارد که همگی متعلق به این خانواده هستند.

هر چند که در ابتدا در کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه، یونان و چین تولید و عرضه می‌شدند، با این حال امروزه در بسیاری از نقاط جهان کشت می‌شوند. کشور فرانسه بخش قابل توجهی از این گیاه را برای صنعت عطرسازی خود استفاده می‌کند و بخشی از آن به عنوان ماده غذایی در شیرینی پزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در کنار تمام کاربردهایی که این گیاه به همراه دارد، می‌توان روغن آن را استخراج کرد. روغن بنفشه نه تنها در کاهش دردها، بلکه برای مراقبت از پوست بسیار مفید و استثنایی است.

روغن بنفشه چگونه به دست می‌آید؟

برای تهیه این ماده طی فرایندی به نام استخراج حلال، روغن از برگ و گلبرگ آن به دست می‌آید. روش به این صورت است که بسیاری از قسمت‌های گیاه در یک مخزن بسته به همراه حلال ارگانیک قرار می‌گیرند. در این واکنش تمام مواد به مایع تبدیل می‌شوند تا روغن و عصاره‌ای از آن به دست بیاید. پس از تصفیه ناخالصی‌های موجود در آن، چیزی که باقی مانده است، همان روغن بنفشه می‌باشد.

دلیل گران قیمت بودن این روغن آن است که به ازای هزار کیلوگرم از این گل، تنها یک کیلوگرم روغن به دست می‌آید. با این حال با توجه به خواص و ویژگی‌هایی که این ماده دارد، استفاده از آن توصیه می‌شود و خواصی که روغن بنفشه دارد یکی از دلایل استفاده از روغن بنفشه است.

روغن بنفشه

خواص روغن بنفشه برای سلامتی

مصرف روغن بنفشه کاربرد و ویژگی‌های قابل توجهی به همراه دارد، به همین دلیل استفاده از آن در طب سنتی بسیار رایج است.

اگر به دنبال یک محصول آرایشی و بهداشتی مناسب برای لک و یا جوش‌های صورت خود هستید، می‌توانید به جای همه آن‌ها از روغن بنفشه استفاده کنید. با توجه به ماهیت این ماده می‌توان گفت که آن برای تسکین و کاهش مشکلات پوستی بسیار مناسب است، تا جایی که برای درمان آکنه، خشکی پوست، چروک و اگزما به کار گرفته می‌شود. تاثیر روغن بنفشه در برطرف کردن لک‌های صورت فوق‌العاده است. پوستی سفید و براق معجزه‌ای از گل بنفشه است.

حتی اگر به دلیل استفاده از مواد ناسالم دیگر، پوست شما دچار التهاب، خارش و یا قرمز شده است، می‌توانید به کمک آن التیام بخش دردهای خود باشید. روغن بنفشه خاصیت ضدعفونی کننده و آنتی باکتریال دارد، در نتیجه برای پاکسازی پوست و حذف باکتری‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر به هر دلیلی مفاصل شما دردناک و سفت شده‌اند، یا به مشکلاتی همچون روماتیسم، آرتروز و یا نقرس مبتلا هستید، می‌توانید با مصرف مقداری گل بنفشه، دردهای مربوط به آن را تسکین دهید.

کافی است مقداری از آن را به شقیقه‌های خود بمالید و آن را ماساژ دهید، آنگاه مشاهده خواهید کرد که پس از مدتی سردرد و یا میگرن شما بهبود می‌یابد. مهم‌ترین دلیل آن این است که باعث بهبود گردش خود شده و به نواحی که دردناک هستند، کمک می‌کنند. شاید بتوان گفت که سردرد و میگرن به دلایل مختلفی مانند استرس، خستگی و فشارهای ناشی از مسائل مختلف اتفاق می‌افتد، بنابراین به کمک روغن بنفشه قادر خواهید بود تا میزان اضطراب و استرس و خستگی خود را کاهش دهید.

روغن بنفشه

خاصیت آرامش بخش بودن و درمانی این ماده به بهبود سیستم اعصاب شما کمک می‌کند و در نهایت روحیه شما را افزایش می‌دهد. همواره نیازی نیست که برای تسکین دردهای عصبی خود از داروهای شیمیایی استفاده کنید، روش‌های درمانی طبیعی نیز وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها از عوارض جانبی داروهای شیمیایی اجتناب کنید.

اگر احساس سرماخوردگی دارید، کافی است کمی از این روغن را بر روی سینه و سر خود بمالید و یا آن را در دستگاه بخور خود بریزید. روغن بنفشه باعث می‌شود که احتقان و خلط موجود در بدن شما از بین برود و در نتیجه از شر گرفتگی بینی و مجرای تنفسی خود در زمان سرماخوردگی رها شوید.

اگر به تازگی احساس می‌کنید که کیفیت خواب شما کاهش یافته است، می‌توانید به کمک روغن بنفشه این مشکل را برطرف کنید. به جای پناه بردن به قرص‌های خواب و روش‌های دیگر، تنها کافی است آن را به سر خود بمالید و ماساژ دهید، پس از چند شب متوجه خواهید شد که این ماده تا چه حدی توانسته است بر سیستم خواب شما تاثیر بگذارد.

مصرف روغن بنفشه در صنعت عطرسازی

همانطور که به آن اشاره کردیم، علاوه بر خواص درمانی، استفاده از روغن بنفشه در صنعت عطرسازی بسیار زیاد است، بسیاری از کشورها از روغن بنفشه برای تولید انواع عطر استفاده می‌کنند. در این روش روغن گل آن کاربرد بیشتری نسبت به روغن برگ بنفشه دارد. اگر این روغن همراه با سایر روغن‌ها مانند گل یاسمن و یا گل سرخ ترکیب شود، یک اسانس بی نظیر، خوشبو و استثنایی را ایجاد می‌کند.

روش‌های استفاده از روغن بنفشه

برای تسکین دردهای مفصلی کافی است چند قطره از آن را به همراه روغن‌های دیگر مانند اسطوخودوس، بادام شیرین بر روی ناحیه درد بمالید و سپس آن را ماساژ دهید و یا اینکه چند قطره از روغن را در هنگام استحمام به یک وان آب گرم اضافه کنید و مدتی را در آن بمانید.

اگر احساس سرماخوردگی و گلودرد شما را اذیت می‌کند، می‌توانید چند قطره از آن را در دستگاه بخور بریزید و یا به یک کاسه آب جوش اضافه کنید تا بخار آن در جایی که هستید پراکنده شود، در نتیجه با استنشاق آن می‌توانید بهبود حالت خود را احساس کنید.

اگر برای مسائل پوستی مایل به استفاده از روغن بنفشه هستید، آن را با نسبت مساوی به همراه موادی مانند روغن جوجوبا، نارگیل و یا بادام ترکیب کنید و سپس چند قطره آن را به پوست خود بمالید و ماساژ دهید. برای اطمینان از اینکه به این ماده حساسیت ندارید، می‌توانید ابتدا کمی از آن را بر روی یک ناحیه از پوست مانند پوست دست امتحان کنید و اگر پس از چند ساعت واکنشی از طرف آن مشاهده نکردید، اطمینان حاصل کنید که برای شما حساسیت زا نیست. علاوه بر آن بهتر است اگر در دوران بارداری و یا شیردهی هستید، قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کرده و پس از آن برای مصرف اقدام کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *